Förstasidan » Långfärd, Läsvärt

Tips om trimaraner

20 februari 2010 Inga kommentarer

Anders Jangös Inko i Stockholms ytterskärgårdI artikeln om trimaraner i På Kryss nr 2-2010 skriver Anders Jangö om hur han fick lära om en del av vad han visste om segling, när han gick från en typisk 1970-talsbåt till en modern trimaran från 2000-talet. Anders har kompletterat artikeln med en kort guide till flerskrovsbåtar.

Andra trimaraner
Marknaden domineras av amerikansk/vietnamesiska Corsair Marine och danska Quorning med sina Dragonfly.

Corsair tillverkas i fem olika storlekar: Kappseglingsorienterade Sprint 750, den lilla men ändå beboeliga Dash 750 (båda 7,5 meter), den här beskrivna 28:an, storasyster Corsair 31 (9,4 meter, finns i likhet med 28:an också den med och utan akterruff), samt den stora Corsair 37. Alla båtar utom 37:an går att köra på trailer bakom en tillräckligt kraftig personbil och är i standardutförande utrustade för att fälla både båt och mast utan extra utrustning.

Länk till Corsairs importör www.corsair-sweden.com

Dragonfly-båtarna tillverkas i fyra storlekar: Dragonfly 28, 8,75 meter lång och och trailerbar, Dragonfly 920, 9,20 meter lång och med något besvär trailerbar, Dragonfly 107, 10,7 meter lång  samt Dragonfly 1200, 12 meter lång och 8,6/4,3 meter bred.

Dragonfly-båtarna har sitt så kallade SwingWing-system för ihopfällning, där balkarna är lagrade med vertikala axlar och sidoskroven vid fällning förskjuts akterut, och till skillnad från Corsair flyter i samma höjd som i utfällt läge. Detta gör att en sådan båt är mer lämpad att stadigvarande förtöja i hopfällt skick.

Dragonfly är också på ett annat vis anpassade till skandinaviska vatten, de har centerbord som sitter lagrade i förkanten och fälls upp akterut. Vid en eventuell närkontakt är det inte stor risk att det blir skador.

Hemsida www.dragonfly.dk försäljning till Sverige sköts direkt från Danmark.

Därutöver finns också ett antal andra båtar: Seacart 30 är en rejält sportig 30 fots båt med rejäla fartprestanda. Seaon 96 CRB är också en kompromisslös båt med höga fartprestanda. För fler länkar liksom för begagnade båtar är den svenska flerskrovsföreningen SCTS en bra början.

Tillgången på begagnade båtar är begränsad, det brukar dock ofta finnas en äldre Dragonfly av icke fällbara modeller.

I övrigt finns det i världen en del självbyggeriprojekt, av vilka Ian Farriers båtar nog är mest kända. Det verkar dock som om många självbyggare tycks fastna och bli båtbyggare snarare än seglare.

Ett av få realistiska halvfabrikatsprojekt som existerar är svenska Gepard. Till Gepard finns formar vilket gör att det går att få en skrovfärdig båt utan helt orimliga insatser av tid.

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer.

Du kan använda dessa taggar:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Vill du använda en personlig bild på din kommentar så kan du registrera dig på Gravatar.