Förstasidan » Arkiv

Artiklar taggad med: motorbåt

Mitt På Kryss »

[13 Jun 2013 | Inga kommentarer | ]
På Kryss med Fingal: Skärgårdsströvaren

I sommar ska ungdomsreportrarna kunna få stöd och hjälp från en lika arbetande redaktör på en 7,5 meter lång aluminiumbåt med utombordare. Nu har den landat i Sverige.
Det är Sören Colbing som är pappa till idéerna med Skärgårdsströvaren som har smal vattenlinje (som en Petterssonbåt), ska ha beräknat låg bränsleförbrukning och få plats med hela familjen och kunna köra rätt upp på sandstranden utan skador på båten.
Efter två prototyper (båda till salu på Blocket just nu; 32-fot och 24-fot). Beräknad bränsleförbrukning runt 0,65 liter bensin per nautisk mil och en …

Långfärd, Mitt På Kryss »

[5 Jun 2013 | Inga kommentarer | ]
Långfärdsmotorbåten: Long Range Cruiser

Nu har vi kommit till den sista modellen av långfärdsmotorbåt i konstruktionstävlingen. Det är en konstruktion med vasst förskepp, som passar fint i våra skärgårdar och inlandsfarvatten. Med mycket litet hydrodynamiskt motstånd, som en Petterssonbåt från 1930-talet, ska den gå lätt genom vattnet och inte kräva någon särskilt stor motor.
Inspirationen kommer från Steve Dashew, som gjort Unisailboat – en 20 meter lång aluminiummotorbåt som har tydliga drag från Steves segelbåtar. Han har räknat ut att för priset av en rigg till en lika stor segelbåt kan han köpa bränsle för …

Mitt På Kryss »

[3 Jun 2013 | Inga kommentarer | ]
Långfärdsmotorbåten: Trawler

I På Kryss pågår just nu en konstruktionstävling om att ta fram bra och intressanta lösningar för en långfärdsmotorbåt. I en rad inlägg presenterar vi några olika båttyper. Nu har turen kommit till trawern.
Långfärdsmotorbåten är en bränslesnål båt som gör det möjligt att stanna ute någon eller några veckor utan att behöva uppsöka en sjömack. Den ska även ha plats för pentry och kyl och behöver därför troligen möjlighet att ladda batterier i naturhamn.
Grundidén för konstruktionstävlingen är en båt som är cirka 7,50 meter lång, 2,98 meter bred och har …

Mitt På Kryss »

[29 Maj 2013 | Inga kommentarer | ]
Långfärdsmotorbåten: Katamaran

Just nu går en konstruktionstävling om att ta fram bra och intressanta lösningar för en långfärdsmotorbåt i tidningen På Kryss. För att söka oss en bit bort från alltför konventionella lösningar kan vi också fundera kring en liten katamaran.
Fördelen är att ytan mellan skroven kan bli stor. Nackdelen är att överbyggnaden troligen blir alltför ful om den tillåter ståhöjd i denna storlek. Nere i skroven däremot blir det full ståhöjd.
Tittar man på vad som finns på marknaden tycks det behövas en längd på 12 meter för att tillåta full ståhöjd …

Mitt På Kryss »

[28 Maj 2013 | Inga kommentarer | ]
Långfärdsmotorbåten: konstruktionsupprop

Det är kanske ingen traditionell konstruktionstävling, utan snarare ett samarbete för att fundera på hur en del av framtidens båtliv skulle kunna se ut.
Men det kommer att delas ut flera priser, och alla läsare kommer att kunna vara med och rösta på de förslag som de tycker fört konstruktionerna framåt. Slutdatum är runt 30 september 2013.
Kravspecifikation:
Långfärdsmotorbåt med ett längdmått på sju upp till tio meter, med plats för två personer (med ytterligare två tillfälliga gäster, kanske barn eller barnbarn). Den ska klara sig ute under längre perioder (upp till två …

Läsvärt, Mitt På Kryss »

[27 Maj 2013 | 8 Kommentarer | ]
Uppdrag: Långfärdsmotorbåten

Svenska Kryssarklubben är Sveriges största motorbåtsklubb med drygt 2 100 registrerade motorbåtar. Kryssarklubben ska också ”stärka hågen för långfärder till sjöss”. Hur kan man kombinera dessa två?
Det är drygt 30 år sedan På Kryss senast hade en konstruktionstävling – då gällde det långfärdssegelbåten. Tidigare var lottbåtar och konstruktionstävlingar en viktig del i Kryssarklubbens verksamhet. Från det att klubben bildades 1923 fram till 1950 genomfördes inte mindre än 15 konstruktionstävlingar. Dessa tävlingar fick stor och berättigad uppmärksamhet, då det var de bästa konstruktörerna som var i farten. Till tävlingen 1982 kom …

Löpsedel, Nya prylar/båtar »

[1 Maj 2010 | Inga kommentarer | ]
Hopfällbar kanalbåt för hela världens kanaler

Svenske långseglaren Alve Henricson har tagit fram en kanalpråm som går att fälla ihop till storleken av en container. Den kan sedan skickas billigt vart som helst i världen.
 Alve Henricson är kanske mest känd för forskarbåten Searcher, en 18,5 meter lång stålbåt. Med den gjorde han flera resor där han transporterade vetenskapsmän och utrustning till bl a Pitcairn, Henderson i Söderhavet och avlägsna atoller i Seychellerna, Indiska Oceanen.
Searcher såldes för ett par år sedan, bytte namn till Explorer och transporterade bl a Ola Skinnarmo genom Nordostpassagen.
Alves nya projekt Rivertrotter är …

Nya prylar/båtar »

[29 Mar 2010 | Inga kommentarer | ]
Motorbåt seglar med drake

I På Kryss skriver vi en hel del om långsegling – men man måste inte ha en segelbåt för att ge sig ut på långfärd. Roddbåt, kajak eller motorbåt fungerar lika fint.
Men när man sätter segel på en motorbåt och ”seglar” över Atlanten – och dessutom bara har med sig 30 liter diesel, då är det också långfärd. Och en långfärd som just nu är halvvägs över Atlanten.
Seglet, eller draken, är utvecklad av det franska företaget Omegasail och fungerar upp mot 70 grader mot vinden – men naturligtvis bäst på …