Förstasidan » Arkiv

Artiklar taggad med: flerskrov

Mitt På Kryss »

[31 Maj 2010 | Inga kommentarer | ]
Sänkbara båtar

Katamaranseglare Dag Sjögenbo skriver ett inlägg till På Kryss om fördelarna med att flerskrovsbåtar inte sjunker på samma sätt som en kölbåt.
Beträffande Micke Westins artikel i På Kryss nr 1/2010 om ”När båten börjar sjunka …”. Då önskar man att båten varit osänkbar.
Det är ytterst lovvärt att lära ut basfakta om när och hur en båt hamnar i risk att sjunka och vad man kan göra år saken. Men den viktigaste frågan saknas, nämligen valet av båt.
Jag anser att en båt som kan sjunka är en felkonstruktion.
Exemplen är åtskilliga. Bland …

Nyheter »

[11 Maj 2010 | Inga kommentarer | ]
Katamaransegling för alla

Projektet Handicat som är en ideell stiftelse, och som drivs av eldsjälen Olle Hansen, är en tolv meter lång och sju meter bred katamaran av typen TRT1200GT som har en extra stor sittbrunn för att alla som vill segla med ska få plats.
Besättningen har olika typer och grader av funktionsnedsättning; från att vara förlamad efter att ha varit med om en bilolycka till att vara förståndshandikappad.
Förra sommaren var 450 gäster med ombord. Sommaren 2010 startar med deltagande i Lidingö Runt för att sedan göra dagseglingar med bas från Svinninge Marina. Under …

Nya prylar/båtar »

[29 Mar 2010 | Inga kommentarer | ]
Motorbåt seglar med drake

I På Kryss skriver vi en hel del om långsegling – men man måste inte ha en segelbåt för att ge sig ut på långfärd. Roddbåt, kajak eller motorbåt fungerar lika fint.
Men när man sätter segel på en motorbåt och ”seglar” över Atlanten – och dessutom bara har med sig 30 liter diesel, då är det också långfärd. Och en långfärd som just nu är halvvägs över Atlanten.
Seglet, eller draken, är utvecklad av det franska företaget Omegasail och fungerar upp mot 70 grader mot vinden – men naturligtvis bäst på …

Nyheter »

[15 Mar 2010 | Inga kommentarer | ]

Två norska seglare, Børge Ousland och Thorleif Thorleifsson, kommer under sommaren 2010 att försöka segla hela varvet runt Arktis: Runt Norge, längs med den sibiriska Ishavskusten, längs Alaskas nordkust, därefter Nordvästpassagen och söder om Grönland och Island. Man använder en trimaran, en Corsair 31. Ingen har tidigare försökt segla ”hela varvet” under en sommarsäsong. De två menar att enda möjligheten att lyckas med det är att använda en båt som kan segla fort när det är möjligt. Seglatsen kommer att resultera i flera reportage och en TV-dokumentär.
Avfärd från Oslo i …

Läsvärt, Mitt På Kryss »

[1 Mar 2010 | Inga kommentarer | ]
Inkorgen: flerskrovsfördelar

Rolf skriver: ”Denna segeltur fick mig att börja fundera över om mina tidigare föreställningar verkligen var tillräckligt väl grundade för att ligga som bas för vårt kommande beslut i fråga om lämplig bo- och atlantsegelfarkost. Framtiden skulle visa att allt ställdes på ända.”

Långfärd »

[21 Feb 2010 | Inga kommentarer | ]
Blue Water – seglingsfilm

Richard Gooderick är en uppdragsfilmare som gjort olika typer av film i sitt tidigare liv, men också lagt ut några seglingsfilmer i HD-kvalitet (nästan lika bra bild som tv:n hemma). I den 50 minuter långa filmen ”Blue Water”intervjuar han konstruktören James Wharram som konstruerat ett flertal intressanta katamaraner. Han intervjuar också tävlingseglaren Lia Ditton om en storm.
Den senare delen ägnas åt Atlantöverfarten med ett par vänner ombord på deras Kathleen Love, en 39 fots Sadler Starlight.

Blue Water (part one) from Richard Gooderick on Vimeo.
Del 1 http://vimeo.com/2794889 (i eget fönster)

Blue Water …

Långfärd, Läsvärt »

[20 Feb 2010 | Inga kommentarer | ]
Tips om trimaraner

I artikeln om trimaraner i På Kryss nr 2-2010 skriver Anders Jangö om hur han fick lära om en del av vad han visste om segling när han gick från en 1970-talsbåt till en modern trimaran från 2000-talet. Anders har kompletterat artikeln med en kort guide med fler alternativ på trimaraner.