Förstasidan » Arkiv

Artiklar taggad med: Fingal

[23 Jul 2014 | Inga kommentarer | ]
På Kryss med Fingal – Dag 24

Dagen började 8.00 och bara efter några minuter ringer Micke på telefonen och säger vi ses på Harstena om en och en halv timme. Detta hade vi inte väntat oss och fick snabbt skynda oss iväg mot målet.
Innan vi han ge oss iväg fick vi besök på båten av en av de fiskare som bodde Håskö. Han hade läst om Fingal i På kryss och var väldigt intresserad av båten och besviken att skrovet inte är i trä som de flesta tror. Detta möte slutade med att han bjöd …

[22 Jul 2014 | Inga kommentarer | ]
På Kryss med Fingal – Dag 23

Det var 10 år sen jag seglade en sån här, jag kommer inte ens ihåg var alla snörena ska va! Aja, jag gissar väl på någonting och hoppas att det ser ut som att jag vet vad jag gör.
Vi låg i Stugvik på Stora Alö i morse. Det är ett av Kryssarklubbens uthamnar och man får gärna låna några av deras småbåtar.
Vi hade bestämt oss redan när vi kom dit igår kväll att vi skulle låna tre optimister på morgonen och segla lite, kanske köra ett race. Så efter frukosten …

[21 Jul 2014 | Inga kommentarer | ]
På Kryss med Fingal – Dag 22

Dagens ilands-problem var att segla i nio timmar utan musik.
Eftersom att vi nu ska ligga i ute-hamnar utan el så måste vi spara på alla batterier som vi kan. Plottern på Ipaden ska bara användas när det behövs, vi får effektivisera vårt skrivande så att datorerna inte laddar ur och värst av allt kan vi inte spela musik under seglingen.
I morse lämnade vi hamn runt tiotiden. Vi hade sedan en nästan konstant kryss i nio timmar där vi började med att dra det första revet eftersom vi inte använde …

[20 Jul 2014 | Inga kommentarer | ]
Vi Mötte – Dagens Solstråle

Dagens Solstråle
Fingal är i sig en ganska iögonfallande båt med sina röda segel, gaffelrigg och svarta skrov. Att hon dessutom ofta är väl representerad i På Kryss gör att det inte är sällan det kommer fram någon och börjar prata lite och vill veta mer om båten och kanske ta en titt inuti. Ibland så är det någon av dessa fina människor som gör ett lite extra starkt intryck och förgyller dagen lite grann. Dessa personer kallar vi för Dagens Solstråle.
Idag, 20 juli 2014 i Västervik, träffade vi Simon Andersson, …

[20 Jul 2014 | Inga kommentarer | ]
På Kryss med Fingal – Dag 21

Idag gick vi alla upp olika tider, Hanna klockan 7.00, jag (Saga) klockan 7.30 och Emelie klockan 8.00. Hanna hade bestämt sig för att gå och titta på campingen som låg nära Västervik, jag skulle duscha och Emelie skulle sova. När vi alla stigit upp föreslog Micke att vi skulle ta en lugn morgon och skriva på våra texter, det höll vi med om och kom därför inte iväg för än klockan 12.00.
Dagens mål var Loftahammar och eftersom att det skulle blåsa från nord så blev det kryss hela …

[18 Jul 2014 | Inga kommentarer | ]
På Kryss med Fingal – Dag 19

De senaste dagarna ombord på Fingal har bestått av bikinisegling, solkräm, smörgåsar med messmör, styrmansschema och många segel.
Vi var uppe med tuppen imorse kan man säga. Egentligen skulle vårt alarm gå klockan sju men det gick klockan åtta så vi åt frukost på havet. En så kallad ”flygande frukost” som vi på Fingal säger.
Vi seglade från Byxelkrok på Öland till Klintemåla söder om Västervik i en solig slör som emellanåt förvandlades till läns. Det blåste inte så mycket men vi kom fram i god tid ändå.
Sen vår ankomst har vi …

[17 Jul 2014 | Inga kommentarer | ]
På Kryss med Fingal – Dag 18

Denna dag har varit väldigt varm, med en konstant blå himmel och tyvärr inte så mycket vind.
När vi vaknade i Sandvik åt vi frukost i hamn och sedan gick vi iväg till en stor väderkvarn som ligger supernära hamnen. Det var en så kallad Holländare och var den största och bäst bevarade i norden. Vi gick upp i kvarnen och tittade oss omkring. I kvarnen hade nästan alla besökare som varit där skrivit sitt namn och årtal någon stans i kvarnen. Vi bestämde oss att vi skulle bidra …

[16 Jul 2014 | Inga kommentarer | ]
På Kryss med Fingal – Dag 17

Vi hade bestämt att vi skulle gå upp klockan 8 på morgonen, som nästan varje dag. Som nästan varje dag så hände inte så mycket innan kvart över ungefär, då Micke kom och knackade högt på sidan av båten.
Det var dags för morgonmöte. Vi måste bestämma vart vi ska åka. Vi bestämde oss för att Sandvik på Öland verkar vara ett lämpligt resmål. Vi kommer iväg omkring halv 11. Vi är inte de snabbaste fiskarna i strömmen på morgonen.
Det är en otroligt fin dag. Solen skiner och vinden blåser lagom …

[15 Jul 2014 | Inga kommentarer | ]
På Kryss med Fingal – Dag 16

Billig gurka. Billig ost. Billig juice. Billiga ägg. Billig kolasås. Billiga ingredienser till en tårta. Vi befann oss i drömlandet idag.
I natt ligger vi förtöjda i Kalmar. Kontrasten från Ekenäs gick nästan att ta på. Vi bytte ut en nästan folktom brygga mot en känd gästhamn full med båtar från exotiska ställen som Tyskland, Holland och Norge.
Direkt efter att vi ätit lunch och väl förtöjda i Kalmar cyklade jag och Emelie iväg till Ica Maxi och utnyttjade möjligheterna att köpa billig mat från ett stort sortiment. Större städer har sina …

[14 Jul 2014 | Inga kommentarer | ]
På Kryss med Fingal – Dag 15

När vi la loss från hamnen i Kristanopel idag fick vi många långdragna blickar efter oss. Det var till och med en man som frågade om vi skulle klara av vinden och fortsatte sedan med att det blåste runt 11- 12 m/s utanför hamnen. Visst blåste det, men det var inget som vi inte klarade av. Vi guppade fram hela vägen till Ekenäs på bara focken och höll då en hastighet på 5 knop i snitt.
Väl framme blåste det rätt in i hamnen, tilläggningen som vi fångade på film blev …