Förstasidan » Arkiv

Artiklar taggad med: Fingal

[12 Aug 2014 | Inga kommentarer | ]
Vi mötte: Conny Olsson Utklippans nye entreprenör

Utklippan har sedan länge en speciell betydelse för oss Kryssarklubbare eftersom vi hade den som uthamn i många år och skötte driften av gästhamn, café och vandrarhem.
Efter att Statens Fastighetsverk ville chockhöja hyran för fyra år sedan, så backade klubben ut och behöll bara en liten lägenhet i gamla fyrvaktarlängan och lämnade fyrmästarbostaden och alla servicedelar.
Klubben, genom Blekingekretsen, drev Utklippan mellan 1986 och 2011. Det som kom in från gästhamnsavgifter gick ut i form av hyra till Fastighetsverket och till visst underhåll. En provisionsanställd hamn- och cafévärd hade hand om …

[4 Aug 2014 | Inga kommentarer | ]
På Kryss med Fingal – Dag 34

Det är måndag idag. Jag är hemma och sover i min egen säng, äter mat ur ett kylskåp, går upp klockan 12 på morgnarna (som aldrig hände på Fingal trots att Micke vill påstå att vi var väldigt långsamma på morgnarna) och har på ett dygn ställt om livet helt och hållet.
Jag hann aldrig blogga under lördagen. Det var synd, för det var en extremt händelserik dag. Det kan hända att den blev händelserik eftersom att den var så otroligt lång. Vi gick upp vid sjutiden på morgonen och började …

Mitt På Kryss »

[2 Aug 2014 | Inga kommentarer | ]
Årets kustsegling är slut

Hanna, Emelie och Saga har lagt till vid Malma Kvarn, Stockholmskretsens uthamn, för att skriva artiklar, städa båten och sedan åka hem till sitt på söndag förmiddag.
Det har varit väldigt trevligt att jobba med dessa tre tjejer som fick uppdraget att rapportera från seglingen på ostkusten, med start i Skillinge och mål på Malma Kvarn.
Totalt kommer de ha varit ute i fem veckor. De har besökt drygt 30 gästhamnar och vikar. De har haft ett helt fantastisk väder mestadels – att de fick vänta på bättre vindar i tre dygn …

[1 Aug 2014 | Inga kommentarer | ]
På Kryss med Fingal – Dag 33

Var tog tiden vägen? Det här är mitt sista blogginlägg och idag har vi seglat vår sista segling på Fingal, är det inte galet?
Alarmet ringde 8.00 och dagen började med ett morgondopp, för mig (Saga) och Hanna. Emelie satt i sovsäcken med kameran i högsta hugg, nu skulle det bli både bad bilder och filmer. När vi ändå var i vattnet passade vi även på att titta till kölen, eftersom vi lämnade in båten på båt botten tvätt igår. Tvätten hade funkat och hela botten på båten var slät och …

[31 Jul 2014 | Inga kommentarer | ]
På Kryss med Fingal – Dag 32

Herregud den har aldrig varit såhär tung, någonting måste ju sitta fast …
Vi började morgonen med Micke-möte i en blöt sittbrunn. Eftersom vi helt avvikt ifrån vår planerade rutten och schema så var vi tvungna att leta upp ett bra ställe att gå till idag, morgondagens mål är Malma Kvarn, slutdestinationen. Vi bestämmer oss för att Jungfruskär verkar trevligt, även om det är lite långt dit, 30,1 distans. Micke berättar också att han bokat tid för båtbottentvätt åt Fingal kl. 11. Innan dess får vi besök av en reporter ifrån …

Mitt På Kryss »

[31 Jul 2014 | Inga kommentarer | ]
Vi mötte: Martin Edge

Martin från Edinburgh i Skottland har seglat i Östersjön de tre senaste åren. En av få britter som faktiskt vågar landa vid en ö och knyta fast i ett par träd.
Martin Edge har seglat mycket i hela Europa med sin 8,23 meter långa Vancouver 27 – han upplever att han blir frånseglad på kryssen av våra långsmala skärgårdskryssare och skulle kunna tänka sig en sådan.
Martin berättar engagerat om sina seglingar runt om i Nordsjön och att han speciellt gillar att segla i skärgårdarna som ger skydd från vågor men har …

[30 Jul 2014 | Inga kommentarer | ]
På Kryss med Fingal – Dag 31

Tjena mittbena vilken konstig dag det har varit. Beslutsångest och oklara planer har tapetserat väggarna i det rum som kallas vår dag. Mitt i rummet satt vi ombord på Fingal och åt nudlar med makrill i tomatsås till lunch.
Nu när jag sover i förpiken så kan jag kolla vädret bara genom att öppna ögonen på morgonen. Direkt när larmet gick vaknade jag och strax därefter hör jag Emelies trötta morgonröst fråga ”Hanna, vad är det för väder ute?” Just i den stunden var vädret som det ser ut på SMHI:s …

[29 Jul 2014 | Inga kommentarer | ]
På Kryss med Fingal – Dag 30

Förmiddagen spenderades i Trosa för att samla material till en av de kommande atiklarna. Detta gjordes genom att spatsera runt på gatorna för att hitta det unika med just Trosa. Vi gick in i en bokhandel och på coop där vi köpte lite frukt och grönt och tillslut hamnade på ett kafé som hette Kutterkonfekt, som vi även satte oss ner på och fikade. Det här fikat var det första riktiga fika som vi kostat på oss under alla fyra veckor, så vi passade på att njuta extra mycket.
När vi var …

[28 Jul 2014 | 1 Kommentar | ]
På Kryss med Fingal – Dag 29

Är vi framme snart? Jag är hungrig…
Idag lämnade vi Broken efter en välförtjänt paus igår. Vi har fått mycket skrivande gjort och det känns skönt att vara lite mer ikapp. Det är ett ganska högt tempo vi har hållit de här veckorna, det har väl inte varit några mastodont-sträckor vi gjort men det är ofta vi lämnar en hamn på morgonen och kommer fram på kvällen i en annan och sen åker igen nästa morgon. Så ska vi samla information, intervjua folk och uppleva stället också. Missförstå mig rätt, jag …

[27 Jul 2014 | Inga kommentarer | ]
På Kryss med Fingal – Dag 28

I morse var en sådan helgmorgon som man har hemma. Efter väderleksrapportens lovade regn lade vi oss inne i båten för att skriva artiklar och läsa. Jag satt med en kopp te och läste Sven Yrvinds bok ”Med Bris mot Kap Horn” ända tills det var dags för lunch.
Anledningen till den här lugna morgonen var att vi bestämt oss för att stanna här på Broken ännu en natt för att få klart artikel tre och få lite mer tid att utforska ön.
Medan vi sedan satt och åt lunch kom det …