Förstasidan » Arkiv

Artiklar i kategorin: Mitt På Kryss

[23 Jul 2014 | Inga kommentarer | ]
Svår algblomning i St Anna

Just nu befinner sig Fingal och Skärgårdsströvaren i St Anna yttre skärgård och går genom tjocka mattor av alger.
Den nordostliga vinden tar dessutom algmattorna allt närmare badvikarna längs kusten. I går låg de alldeles utanför Stugvik som är St Annakretsens uthamn.
Algblomning kallas det fenomen då planktonalger på kort tid växer kraftigt och bildar mycket stora populationer.
Algblomningar har olika färg och utseende beroende på mängd och art. Blågrönalgblomningar i Östersjön ser ofta ut som gröngul soppa eller blågrön trådig massa. Giftigheten varierar mellan olika arter, men kan också variera inom en …

[23 Jul 2014 | Inga kommentarer | ]
På Kryss med Fingal – Dag 24

Dagen började 8.00 och bara efter några minuter ringer Micke på telefonen och säger vi ses på Harstena om en och en halv timme. Detta hade vi inte väntat oss och fick snabbt skynda oss iväg mot målet.
Innan vi han ge oss iväg fick vi besök på båten av en av de fiskare som bodde Håskö. Han hade läst om Fingal i På kryss och var väldigt intresserad av båten och besviken att skrovet inte är i trä som de flesta tror. Detta möte slutade med att han bjöd …

[22 Jul 2014 | Inga kommentarer | ]
På Kryss med Fingal – Dag 23

Det var 10 år sen jag seglade en sån här, jag kommer inte ens ihåg var alla snörena ska va! Aja, jag gissar väl på någonting och hoppas att det ser ut som att jag vet vad jag gör.
Vi låg i Stugvik på Stora Alö i morse. Det är ett av Kryssarklubbens uthamnar och man får gärna låna några av deras småbåtar.
Vi hade bestämt oss redan när vi kom dit igår kväll att vi skulle låna tre optimister på morgonen och segla lite, kanske köra ett race. Så efter frukosten …

[21 Jul 2014 | Inga kommentarer | ]
På Kryss med Fingal – Dag 22

Dagens ilands-problem var att segla i nio timmar utan musik.
Eftersom att vi nu ska ligga i ute-hamnar utan el så måste vi spara på alla batterier som vi kan. Plottern på Ipaden ska bara användas när det behövs, vi får effektivisera vårt skrivande så att datorerna inte laddar ur och värst av allt kan vi inte spela musik under seglingen.
I morse lämnade vi hamn runt tiotiden. Vi hade sedan en nästan konstant kryss i nio timmar där vi började med att dra det första revet eftersom vi inte använde …

Vi Mötte – Dagens Solstråle

Dagens Solstråle
Fingal är i sig en ganska iögonfallande båt med sina röda segel, gaffelrigg och svarta skrov. Att hon dessutom ofta är väl representerad i På Kryss gör att det inte är sällan det kommer fram någon och börjar prata lite och vill veta mer om båten och kanske ta en titt inuti. Ibland så är det någon av dessa fina människor som gör ett lite extra starkt intryck och förgyller dagen lite grann. Dessa personer kallar vi för Dagens Solstråle.
Idag, 20 juli 2014 i Västervik, träffade vi Simon Andersson, …

På Kryss med Fingal – Dag 21

Idag gick vi alla upp olika tider, Hanna klockan 7.00, jag (Saga) klockan 7.30 och Emelie klockan 8.00. Hanna hade bestämt sig för att gå och titta på campingen som låg nära Västervik, jag skulle duscha och Emelie skulle sova. När vi alla stigit upp föreslog Micke att vi skulle ta en lugn morgon och skriva på våra texter, det höll vi med om och kom därför inte iväg för än klockan 12.00.
Dagens mål var Loftahammar och eftersom att det skulle blåsa från nord så blev det kryss hela …

[20 Jul 2014 | 2 Kommentarer | ]
Båtbottentvätt – nej inte i år heller

När Skärgårdsstiftelsen havstulpanvarning kom förra året var vi i Halland på väg söderut. Ingen möjlighet att tvätta båten i hela södra Sverige.
Jo, det fanns spolplatta på ett par platser, men ibland saknades kran och ibland en tvätt. Ystad var möjligen det ställe där det skulle ha gått att lösa, men ingen information fanns på plats och botten på Fingal och Skärgårdsströvaren förblev beväxta och med allt större havstulpaner.
Vi badade och tvättade av det värsta, men det blev ett par timmar med högtryckstvätt när vi tog upp båten i början av …

Långfärd, Mitt På Kryss »

Skärgårdsströvaren: Hos Yrvind

Västerviks största begivenhet är kanske numera Sven Yrvind som valt att bosätta sig i staden och han har också sin verkstad där med projektet är tremetersbåten som han planerar segla jorden runt nonstop med.
När vi träffar honom i hamnen är han full av historier om gamla och nya projekt. Han berättar att han till och med har ett nytt båtprojekt, till efter han är tillbaka från jordenruntseglingen!
Han har övergett chinerunners och vill testa ”leeboards”, som enklast kanske kan beskrivas som centerbord som sitter på skrovets sida i stället för mitt …

Insändare: Bojpoliser?

I dag kom det en äldre man i gummibåt fram till oss när vi hängde på en boj på Högö strax söder om Marstrand. ”Var har ni flaggan”, ropade han. Han talade inte om vem han var.
Vi visade den, sittande i vindrutan. Han var inte nöjd med detta utan krävde att den skulle sitta på sprayhooden.
Efter en stunds diskuterande fortsatte han till de andra bojliggarna och drog samma harrang.
Är dessa Bojpoliser sanktionerade av er?  Det känns olustigt att bli påhoppad!
Hälsningar Roger o Ami Johansson s/y Fortuna

[19 Jul 2014 | Inga kommentarer | ]
På Kryss med Fingal – Dag 20

Herregud får en hel människa plats därinne?!
Idag seglade vi ifrån Klintermåla klockan 8 (ungefär, det var målet i alla fall, vi gick upp klockan 7) med kursen satt på Solbergs Udde, Västervik. Vi hade bestämt möte med ensamseglaren, båtbyggaren, författaren, uppfinnaren, och inte minst långfärdsseglaren Sven Yrvind. Hanna var väldigt nervös. Hon kunde knappt forma orden ordentligt när vi ringde upp honom igår kväll.
Det blåste motvind men inte mycket så vi kryssade men det gick inte särskilt fort. Micke följde efter oss med Skärgårdströvaren en bit och körde cirklar omkring …